Het Bolletje-Pijltje principe
Er zijn vele vormen van hoe bij rallies en toerritten de navigatie is in te vullen. via een Roadbook worden vaak meerdere opties aangeboord. Als equipe moet je ze maar zien te volgen…
In de Riverside Car Classic gebruiken we de bolletje-pijltje methode. Misschien heel soms met een piepklein uitstapje, maar in hoofdzaak draait het om bolletje-pijltje.
Wat is ‘bolletje-pijltje’?
Dit is een veelgebruikte methode om een route mee af te leggen. In principe is het een eenvoudig systeem, maar onderweg kan het - op tijd! - aflezen en ‘vertalen’ van de getekende aanwijzing toch nog wel eens een uitdaging zijn.
Bij de Riverside Car Classic maken we gebruik van de eenvoudige versie van het systeem. In het kort hoe het werkt:
• In het Roadbook vind je voor elke relevante richtingverandering vanaf de start een getekende wegsituatie. Het bolletje is het punt waar je bent, de lijn en het pijltje geven de richting aan.
◦ hierbij staan naast de afbeelding de overall kilometers en miles. *
• De situaties zijn niet op schaal getekend en zijn gestileerd weergegeven.
◦ een bocht kan dus meer of minder schuin verlopen dan getekend is.
• Verharde wegen zijn als ononderbroken lijn weergegeven, onverharde wegen eventueel als een stippellijn (maar in de Riverside Car Classic weet u één ding zeker: dáár hoeft u niet overheen; ze dienen eventueel voor verduidelijking (of niet...)).
◦ inritten en weggetjes naar particuliere terreinen worden als niet aanwezig beschouwd en zijn niet ingetekend.
• Doodlopende wegen en/of wegen die verboden zijn om in te rijden hoeven niet te zijn weergegeven, maar kunnen ter extra oriëntatie per situatie wel getekend zijn.
• Tussen de bol-en-pijl aanwijzingen dient de (hoofd)weg aangehouden te worden; wat ook te zien is aan de belijning en/of het type wegdek.
• Geen aanwijzing maar iets dat op een kruising lijkt? Dat betekent dan dat je de weg moet volgen als aangegeven.
◦ let hierbij ook op de afgelegde afstand tussen de aanwijzingen.
• In sommige gevallen kan de schets van de wegsituatie voorzien zijn van extra aanwijzingen of van een waarschuwing met betrekking tot een gevaarlijke (weg)situatie, of een straat- of plaatsnaambord.
• Tevens is bij in het rechtervak genoemde kilometers in het routeboek van de Riverside Car Classic een aantal opdrachten opgenomen. De juiste uitvoering of beantwoording hiervan is mede bepalend voor de einduitslag.
NB
Vergeet bij de Start niet de dagteller op 0 te zetten; óók bij de start na de lunch!
* De route is met een moderne auto uitgezet. Dat kan een afstandsverschil geven t.o.v. oudere auto’s